Carl Eldhs ateljé

_1010128

Jag kände plötsligt att jag måste till Carl Eldhs ateljé. Så då tog jag mig dit och njöt av snygga mansvader, axlar och nyckelben. Älskar linjer.

_1010119_1010186

Maria Miesenbergers “Change of Direction” utanför museet.

_1010143_1010042

HOPE-skorna som jag varit kär i länge nu. Köpte mina första av den här modellen när jag bodde i Stockholm för snart tio år sedan.

_1010183

Eldh levde och arbetade i lokalen i mer än tre decennier. Byggnaden ritades av arkitekten Östberg (de var vänner) som även ligger bakom Stadshuset i Sthlm. Allt är sparat som när Eldh levde här.

Norrljuset, möjlighet att arbeta utomhus, lugnet. En lyx att få jobba i denna perfekta studio i Bellevueparken. Han var av Sveriges mest anlitade konstnärer under 1900-talets första hälft. Carl Eldh dog 1954. Ni kanske inte känner igen hans namn men ni känner antagligen igen några av hans verk. Han har verkligen satt sin prägel på hur vi ser August Strindberg framför oss.

Fa_1010130

